Des horizons d'attente

Curated by Marie-Eve Beaupré with the collaboration of Maéli Shan Leblanc-Carreau

Musée d'art contemporain de Montréal
Montréal, CA
October 02–September 19, 2021
Installation View
Untitled (Erickson view #2)
Pigment print on baryta paper
32” x 40” inches (101.5 x 81.3 cm)
Collection of the Musée d’art contemporain de Montréal
Photo: Richard-Max Tremblay
2020
⤹ Le Devoir review
by Marie-Ève Charron (February, 2021) of
⇋ Des horizons d'attente
at the Musée d'art Contemporain de Montréal

Historical figures, architectural sites and cultural heritage are omnipresent in Lorna Bauer’s work. Her artistic practice presents a visual and physical exploration of concepts and experiences related to the sustainability of different living environments. By varying the focal point of her compositions, the artist blurs formal boundaries and observes the tensions and connections between the built and the natural.

Shot in Vancouver in the garden—a liminal space, public yet domestic—surrounding the home of the architect Arthur C. Erickson*, which was then under threat of demolition, this ghostly self-portrait, a simple reflection in a window, offers a glimpse of the interior of the house. The juxtaposition of the blurry-edged colours of the vegetation with the structure-giving lines of the window prompts a consideration of the duality of the space, interior and exterior. With this photographic work, Bauer underscores the precariousness of architectural and environmental heritage.

* Arthur C. Erickson (1924–2009) was a modernist Canadian architect, an heir to the Le Corbusier style.

/

Les personnalités historiques, les sites architecturaux et l’héritage culturel sont omniprésents dans le travail de Lorna Bauer. Sa pratique artistique propose une exploration visuelle et matérielle des concepts et des expériences issus de la pérennité de divers milieux de vie. En diversifiant le point focal de ses compositions, l’artiste estompe les frontières de la forme et fait état des tensions ainsi que des filiations entre le construit et le naturel.

Capté à Vancouver dans le jardin — zone liminale, publique et domestique — qui entoure la demeure de l’architecte Arthur C. Erickson* alors menacée de destruction, cet autoportrait fantomatique, simple reflet dans une fenêtre, laisse entrevoir l’intérieur de la maison. La juxtaposition des couleurs de la végétation aux limites floues et des lignes structurantes de la fenêtre, encourage la réflexion sur la dualité de l’espace, intérieur et extérieur. Lorna Bauer souligne avec cette œuvre photographique la précarité du patrimoine architectural et environnemental.

*Arthur C. Erickson (1924–2009) était un architecte canadien moderniste, héritier du style Le Corbusier.

Image Captions



Installation View

Untitled (Erickson view #2)
Pigment print on baryta paper
32” x 40” inches (101.5 x 81.3 cm)
Collection of the Musée d’art contemporain de Montréal
Photo: Richard-Max Tremblay
2020